Thursday, 14 February 2013

Jenis Manusia di Ofis @ tempat kerja

Saya tertarik pada penulisan salah seorang blogger Cik Pida (http://ohpida.blogspot.com/). Penulisan Pida tentang Jenis Manusia di ofis@ tempat kerja membuatkan saya terpikir, ada benarnya apa yang Cik Pida cakap...macam-macam perangai manusia ni ye..jom layan...ni mamang copy bulat2 daripada blog Cik Pida...haha...Cik Pida, jangan marah yerr..

Kategori pertama : Manusia jenis rajin

Maka beruntunglah organisasi yang mempunyai staf yang rajin. Hampir semua staf ofis Pida rajin. Mereka datang awal, tak pernah merah apatah lagi ponteng. Kalau cuti rehat atau MC sikit-sikit tu biasalah.

Rajin ini juga bermaksud mereka tidak menangguh-nangguh kerja. Kerja selesai dalam jangka waktu yang ditetapkan. Tidak mengular, makan dan minum tak pernah lebih 20 minit. Bagilah tugas apa pun, mereka akan laksanakan.

Kategori kedua : Manusia jenis malas

Staf yang malas berlawanan sifatnya dengan staf yang rajin. Staf yang malas ni suka melambat-lambatkan buat kerja. Suka mencuri masa (bertangguh). Datang lewat balik awal. Mengular. Makan kat kafe berejam-rejam. Tapi tak ramai staf macam ni kat ofis Pida.

Kadang-kadang staf yang malas juga hanya muncul pada waktu punch card kemudian ghaib dan muncul semula pada waktu punch out. Hmmm pelik kan? Boleh main  cak ba cak ba pulak.

Kategori ketiga : Kaki bodek dan adu domba

Bangsa kaki bodek ni kat mana-mana pun ada. Bukan kat ofis Pida je. Kat ofis kau pun mesti ada kan? Entah-entah kau tak? Hehehe. Orang yang dibodek dan diadu domba tentulah boss atau pegawai yang berautoriti.

Kenapa mesti bodek? Sebab, kalau kaubodek baaiikk punya, kau akan senang dapat kepercayaan, selalu dapat pujian, jadi orang kanan, markah tinggi walaupun kerja nan ado.

Cara membodek? Selalu rapat-rapat, bila berborak jenis yang 'yes boss', sikit-sikit jumpa boss macam la dia sorang je yang buat kerja.

Kita boleh kenal kaki bodek ni. Tengok cara sengih pun boleh tau dia ni jenis ampu punya orang. Kipas tak hingat. Kaki bodek ni bolehlah dianggap sebagai parasit kerana ia akan menjadi liabiliti jika perangai bodek ini dah jadi amalan dalam organisasi.

Kesan bodek kepada organisasi : Boleh menyebabkan orang lain yang berhak, terlepas peluang peningkatan kerjaya. Siapa rugi? Boss la.

Kalau kaubodek untuk upkan diri kau sendiri takpe, ini kaubodek untuk downkan orang lain. Bole blah la orang macam ni. Gimam...

Kategori keempat : Dengki dan menjatuhkan orang lain

Ini adalah bangsa puaka. Manusia jenis dengki ni memang busuk. Dia akan cari sebab atau alasan untuk menjatuhkan kau sebab dia memang tak suka kau. Ada je nak cari salah kau kat celah mana sekalipun termasuklah celah kelengkang dia.

Paling bangsat dia akan tabur fitnah. Dia juga suka memburuk-burukkan kau tidak kira masa, selalunya dalam mesyuarat walaupun kau tiada dalam mesyuarat tersebut. Dia akan tersenyum puas jika orang lain termakan kata-katanya. Dia akan rasa menang jika dia dapat buat kau sampai kau jatuh terduduk.

Apakah kesan dengki ini kepada kau? Sifat dengki dan benci yang berpanjangan juga merupakan penderaan mental. Kau akan rasa down, hilang semangat dan motivasi, malu bertemu rakan sekerja lain selepas mengetahui banyak cerita buruk tentang diri kau disebarkan oleh si pendengki.

Kau juga boleh menjadi murung dan lebih kasihan jika kau merasakan tiada nilai lagi pada diri kau lebih-lebih lagi si pendengki itu adalah orang yang berkuasa di pejabat.

Rasa down ini boleh menjejaskan produktiviti. Lebih teruk jika ia dibawa balik ke rumah. Tak pasal-pasal dingin dengan keluarga dan anak-anak akibat terlalu tertekan dengan keadaan di tempat kerja.Tidur tak lena, dek kerana asyik memikirkan beban emosi yang ditanggung.

Bagaimana nak berhadapan dengan orang yang dengki? Lawan. Lawan bukan dengan dengki atau kejahatan, tapi lawan dengan kebijaksanaan. Macam mana? Biarkan. Ikut rentak dia. Jangan balas apa-apa. Tunjukkan yang kau tidak setara langsung dengan kebodohan dia. Ingat, diam itu pintar.

Tunjukkan bahawa kau adalah orang yang lebih educated daripada dia. Bahawa dia bukanlah lawan yang setaraf dengan kau kerana kau lebih baik daripada dia. Banyakkan berdoa dan mengadu pada Allah.  Percayalah, lambat-laun dia akan berubah.

Bagaimana dengan reputasi kau yang tercalar akibat perbuatannya? Apabila kebenaran terserlah, orang lain akan tahu perkara sebenar, dan mengikut detik waktu yang berlalu, maka akan pulihlah reputasi itu. Kena banyak bersabar, bersabar dan bersabar.

Ironinya, orang yang suka menjatuhkan orang lain biasanya rapat dengan boss. Kenapa 'ek? Rujuk kategori ketiga.

Kategori kelima  :  Kepochi

Manusia jenis kepochi atau kepoh ni kadang-kadang jadi penghibur juga. Pantang ada skandal, dialah orang pertama yang scoop dulu. Lepas tu dia cerita kat orang lain perihal orang lain. Prihatin, katanya. Prihatin bontot kau.

Orang kepochi@joyah ni senang cakap meningkatkan graf dosa kering kita la. Suka sangat bergossip dan mengumpat. Sementara nak tunggu pukul 5 tu sempat lagi mengata hal orang. Hoi makcik, pekung sendiri tu dah tutup ke?

Staf kepochi adalah golongan yang memang tak boleh simpan rahsia.

"Kak, saya sakit pinggang ni. Tak boleh gerak sangat."

"Eh, kau tau, si Pida sakit pinggang dah seminggu. Kalau tak sebab kanser kolon tu mesti sebab dia ganas sangat sampai bergegar katil kan... HiHIHIHhhihihHIHhhhihihi."

Bxxi.

Kategori keenam  :  Bermuka-muka

Kalau dibagi pilihan orang yang macam mana harus dicampak ke neraka dulu, Pida akan cakap orang yang bermuka-muka atau hipokrit. Bahaya kalau ada staf macam ni kat ofis.

Orang hipokrit adalah manusia yang tidak ikhlas. Depan kau muka manis, belakang kau rupanya dialah musuh dalam selimut. Konon baik dengan kita, ingat dia memang baik, rupa-rupanya baik ada makna. Dia jadi proksi orang lain untuk korek rahsia daripada kita. Dasar lidah bercabang.

Yang kita ni pun lurus bendul, orang baik kita pun baik. Haa kau! Sekali tiba-tiba timbul cerita Pida begini Pida begitu, Pida tak setuju dasar ni, Pida bangkang peraturan tu. Pida tak suka si polan, Pida bodek si polin.

Kau nak buat apa dengan orang munafik ni? Ludah? Haha. Bacin bro.


Kategori ketujuh  :  Pak lawak

Dapat kawan yang suka buat lawak ni memang best. Dia ni la yang jadi tukang hibur staf. Ada saja idea kelakar dari kepala hotak dia. Suka mengusik orang, suka mengenakan orang, ceria je kita rasa kalau orang jenis lawak ni berada dekat dengan kita.

Tapi awas, kadang-kadang mereka ni nampak je lawak, tapi sebenarnya hati sensitif. Mudah terasa pulak bila orang kenakan dia. Pulak. Kaukenakan orang boleh.

Yang penting, dalam setiap organisasi mesti ada pak lawak kan?


Kategori kelapan  :  Lurus bendul

Manusia jenis ni memang wujud. Salah sorangnya adalah Pida sendiri. Memang kadang-kadang Pida ni lurus sikit sampai boss Pida pernah cakap Pida ni lurus sangat.

Pida rasa Pida bukanlah lurus sangat sampai bendul, tapi jenis yang mengikut arahan dan jenis skema sikit kalau buat kerja. Jenis berstruktur. Kalau baca arahan tu jenis yang baca satu-satu perkataan ikut baris. Ye la, dah terbiasa buat algoritma haha.

Orang yang lurus ni senang disuruh. Memang betul-betul menjunjung prinsip "Saya Yang Menurut Perintah" punya orang.


Kategori kesembilan  :  Vokal atau extrovert

Bukannya asyik menyanyi kerja dia, tapi jenis yang lantang bersuara. Kalau dalam mesyuarat dialah yang asyik tak puas hati itu ini. Komplen sana sini.

Sampai kita dah boleh agak, kalau ada apa-apa mesyuarat, gerenti dia bagi pendapat atau cadangan atau komen atau rasa tak puas hati. Memang gerentilah!

Tapi bagus jugak kalau ada staf yang berani bersuara. Kerana dengan adanya orang macam inilah keluhan yang selama ini tidak diendah, akan jadi minit dan disusuli tindakan. Kira hero juga orang yang vokal ni.


Kategori kesepuluh  :  Pendiam atau introvert

Kadang-kadang Pida bersifat pendiam. Keputusan daripada Inventori Personaliti Sidek yang Pida ambil baru-baru ini menunjukkan Pida jenis introvert. Pida agak bersetuju dengan keputusan ini.

Secara peribadi, Pida bukanlah jenis orang yang ekstrovert tetapi Pida bukan juga jenis yang sangat introvert sehingga tidak bersuara langsung. Pida bercakap hanya apabila perlu. Tapi Pida tetap punyai ramai kawan.

Orang yang pendiam ni memang agak sukar untuk ditelah hati budinya. Adakah dia diam sebab memang dia pendiam, atau adakah dia diam sebab dia tak suka bergaul (anti-sosial) atau adakah dia diam sebab dia ni nak spy kita.

Kadang-kadang jugak staf yang introvert ni tak ambik pusing langsung hal sekeliling. Dia buat hal dia je. Macam katak di bawah tempurung. Kalau ada kematian misalnya, dia akan tahu selepas arwah dah dikebumikan.


Kategori kesebelas  :  Baik

Kat ofis Pida ramai orang yang baik. Diorang ni memang jenis baik la senang cakap. Hormat sesama staf, tak pernah menyakitkan hati orang lain, suka menolong dan tak berkira kerja.

Orang macam ni memang mudah disayangi. Mana-mana pergi pun orang akan sayang. Kalau dia berpindah pun akan jadi kehilangan. Bertuah dapat kawan dengan orang yang baik. Moga-moga kau dan aku tergolong dalam orang yang baik-baik.



********************************************

Ha...macam-macamkan perangai manusia ni...pandai-pandai le kita menilai baik buruk...yang baik kita ikut, dan buruk tu tinggalkan le...tak payah...untuk saya pulak yang memang dah terkena dengan kategori 2,3,4,5,6, buatkan saya lebih matang...kena hati2 dengan orang macam ni...baik, baik jugak dengan diaorang, cuma kena ada limit la...berurusan pun atas hal kerja...itu yang sepatutnya...

Kredit to: Cik Fida ((http://ohpida.blogspot.com/).

8 comments:

  1. assalamualaikum..ragam manusia memang berbagai =)

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum kak, rasanya macam ada je semua ni kat ofis sheila. hehehe.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Haha....sheila salim, actually kt office akak pun semua pun ada...

      Delete
  3. benci dgn kategori yg ketiga tu..huuhu
    kunjung blas

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kategori ke3 mmg ada kat mana2....sabo je la...

      Delete
  4. Tu dia...macam2 jenis ada kan ☺☺

    ReplyDelete

hai.. tQ sudi singgah di sini.. hope sudi komen sekali yea.. mekacehh.. =)