Monday, 2 September 2013

Petua Hilangkan Batuk Dengan Madu Dan Lemon

 ( Untuk ingatan diri sendiri, sumber dari Fuh.my )

Petua Hilangkan Batuk Dengan Madu Dan Lemon – Batuk yang menjadi-jadi akan membuatkan anda tidak dapat tidur dengan lena. Apakah punca utama batuk yang berterusan? Demam selsema, alergi dan merokok adalah punca umum batuk, tetapi batuk boleh menjadi gejala sebuah kesakitan serius atau kesan sampingan ubat. Sebab-sebab batuk yang lain termasuk:

Selepas penitisan hidung (katar) – berlebihan rembasan hidung yang melari bawah ke dalam belakang kerongkong, merangsangkan kebatukan. Biasanya disebabkan oleh alergi, demam selsema umum atau jangkitan sinus.
Penyakit Asma / lelah

Jangkitan saluran pernafasan – contohnya kelompok, whooping cough
Perengsa penafasan dalam – contohnya merokok, habuk, api keindustrian.
Penyakit peparu – contohnya sistik fibrosis, bronkiektasis, barah.
Hiatus hernia dan refluks gastroesofageal – asid perut membocor ke dalam kerongkongan, 
meransangkan batuk.

Kelemahan jantung

Kebimbangan, gemuruh dan tabiat
Sebarang ubat
Kadang kala seseorang ada lebih dari satu alasan untuk batuk.Amalkan Petua Hilangkan Batuk Dengan Madu Dan Lemon Ini:

Cara mengunanya:
Masukkan satu sudu madu ini kedalam gelas berisi air suam. Kacau sehingga rata dan minum. Amalkan dua hingga tiga kali sehari sehingga batuk dan sakit tekak anda sembuh.
Dapatkan madu asli didalam bekas balang yang tertutup. Halia dan lemon perlulah dibersihkan terlebih dahulu. Halia tersebut perlu dibuang kulitnya dan dihiris. Begitu juga dengan lemon, bersihkan dan dihiris.

Hirisan halia dan lemon ini kemudiannya di masukkan kedalam balang bertutup yang berisi madu. Balang ini kemudiannya perlu disimpan didalam peti sejuk. Ia akan menjadi likat seperti agar-agar dan tahan selama 2 hingga 3 bulan didalam peti sejuk.

Selamat mencuba!

7 comments:

  1. :)kalau anak noly sakit pun noly buat cara ni.mmg berkesan madu tu
    nnt jgn lupe singgah blog noly ye
    www.nolyanna.blogspot.com

    ReplyDelete
  2. jom join segmen ni..
    http://honeyoyeke.blogspot.com/2013/10/segmen-saya-blogger-oleh-ma.html

    ReplyDelete
  3. sedap jugak madu dgn lemon. kalau tak bosan je telan ubat batuk yg pahit tu.

    ReplyDelete
  4. Assalam...madu dengan limau...mmg sedap...mmg cpt lah sembuh nanti...

    ReplyDelete
  5. salam.. GA dah start!
    jemput join GA teman yea.. ada hadiah yang awesome gilerr!! heee..
    http://tengkubutang.blogspot.com/2013/11/giveaway-1-year-blog-tengkubutang.html

    ReplyDelete
  6. Salam singgah, ..banyak petua berkaitan dgn madu..sesungguhnya madu itu adalah penawar terbaik ..di entri blog sy juga ada petua sembuhkan bantuk yg berpanjangan..

    ReplyDelete

hai.. tQ sudi singgah di sini.. hope sudi komen sekali yea.. mekacehh.. =)